تبلیغات
هیپنوتیزم - كاپولابهاتی
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : علی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتان در مورد مطالبی مثل هیپنوتیزم و مراقبه چیه؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
هیپنوتیزم
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
پنجشنبه 12 آبان 1384 :: نویسنده : علی

نام دیگر این تکنیک جمجمه درخشان یا تنفس آتشین است و مهمترین كریای پاكسازی دستگاه تنفس و ریه‌ ها است. این تمرین، اغلب قبل از حركات یوگا یا سایر تمرینات پرانایاما انجام می‌شود. این پرانایاما، مقدار زیادی انرژی وارد بدن می‌ كند. كلمه كاپولابهاتی از دو بخش تشكیل شده است. كاپولا یعنی جمجمه و بهاتی یعنی درخشیدن. بنابراین كاپولابهاتی تمرینی است كه باعث درخشش جمجمه می‌شود. برای انجام این تنفس، سر و ستون فقرات به صورت صاف به دنبال هم قرار می‌گیرند. انجام این تمرین نیاز به آزاد بودن عضلات شكم دارد و بهتر است این تمرین در حالت نشسته انجام شود. بعد از چند حركت كاپولابهاتی انگار تمام سلول‌های بدن شروع به لرزیدن می‌كنند و انرژی عحیبی در بدن به چرخش در می آید.

  این تنفس نوعی نفس سریع و ریتمیک از راه بینی است كه فشار مساوی را روی دم و بازدم وارد می‌كند ومانند عطسه است. به دلیل طبیعت دوره‌ای این نوع تنفس، تمام اعضاء پایین‌ تر ازگردن در انجام آن دخالت می‌كنند و اثر خاصی در آنها بوجود می‌آید. این تنفس موجب افزایش ولتاژ سیستم عصبی و تجدید خواص مغناطیسی سلول‌های بدن شده و امواج مغزی را در حالت مطلوب تنظیم می‌كند. یک دوره یک دقیقه‌ای از تنفس آتشِن دارای اثری معادل یک ساعت نفس كشیدن در حالت عادی است. این تمرین دارای دو قسمت است: در قسمت اول با استفاده از عضلات دیافراگم و جداره شكم، هوای موجود در ریه به طور کامل تخلیه می شود. در مرحله دوم فقط با رهاکردن عضلات جداره شكم، هوا بدون تلاش وارد ریه‌ها می‌شود. این دو قسمت یک چرخه را شكل می‌ دهد. در یک تمرین تعداد بسیاری از چرخه‌ها به دنبال هم انجام می‌ گیرد. در ابتدا فرد 11  چرخه را در هر تمرین انجام می‌دهد. در هنگام بازدم، تخلیه هوا باید كوتاه و فعالانه باشد. در هنگام دم ورود هوا بایستی طولانی‌تر، غیرفعال و بی‌صدا انجام شود. در واقع در كاپولابهاتی، دم و بازدم برخلاف سایر پرانایاماها، كامل انجام نمی‌شود. در واقع هوای وارد شده طی دم برابر هوائی است كه در بازدم از ریه‌ها خارج شده بود. در این تنفس، به واسطه انقباض ناگهانی عضلات جدار شكم، احشاء محوطه شكمی به سمت بالا كشیده می‌شوند و بر اثر برخورد آنها با دیافراگم و ایجاد تحدب در آن به سوی حفره سینه، مقداری هوا از ریه‌ها خارج می‌شود. سرعت انجام این انقباصات به میزان مهارت فرد بستگی دارد. ولی به هرحال توصیه می‌شود تا بیشتر به درست انجام شدن تكنیک توجه شود تا سرعت آن. در موقع انجام این تمرین باید دقت كرد تا هیچ نوع انقباض یا گرفتگی در عضلات صورت یا مجاری تنفسی ایجاد نشود. ممكن است براثر سرعت هوایی كه در این تنفس جابجا می‌شود، نوعی حالت اصطكاك با هوا در ابتدای مجاری بینی احساس شود. بین دو دوره تنفس آتشِن، تعدادی تنفس عادی انجام می‌شود. فاصله بین هر دوره باید بین نیم تا یک دقیقه باشد.

عده‌ای این تمرین را به واسطه اینكه برخلاف سایر تمرنات پرانایاما دارای هرسه مرحله دم، توقف و بازدم نیست، جزء پرانایاما نمی‌دانند. در واقع در كاپولابهاتی، فقط دم و بازدم وجود دارد. از بین این دو قسمت هم جزء دوم یعنی بازدم اهمیت بیشتری دارد و بخش اصلی تمرین كاپولابهاتی است.





نوع مطلب : تکنیک تنفس، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:03 ق.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering
if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe
you would have some experience with something like this.

Please let me know if you run into anything.

I truly enjoy reading your blog and I look forward to your
new updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر